schema.org چیست؟
اسکیما مجموعهای از کدهای دستهبندی شده، منظم و خلاصهای میباشد که ساختار وبسایت ما را به موتورهای جستجوگر مثل گوگل، یاهو و … معرفی میکند و باعث میشود تا موتورهای جستجوگر بتوانند درک بهتری از محتوای وبسایت ما داشته باشند. به طور مثال با استفاده از اسکیما میتوانیم مشخص کنیم که عددی که در یک قسمت از محتوای وبسایت ما قرار گرفته در حقیقت شماره تماس شرکت است و عدد دیگری که در همان صفحه وجود دارد مربوط میشود به قیمت کالا. با همین روال میتوانیم قسمت مقالات، ویدیوها و… را به درستی معرفی کنیم.
بنابراین در schema markup ما محتوای صفحه را به گونهای نشانهگذاری میکنیم تا برای موتورهای جستجوگر گوگل قابل فهم باشد.
چرا باید از Schema استفاده کنیم؟
استفاده از کدهای schema markup به گوگل کمک میکند تا مفهوم محتوای صفحه وبسایت ما را به صورت معنایی و کامل متوجه شود. (semanctic seo) همچنین باعث میشود در نتایج جستجو به صورت متمایز از رقبایمان نمایش داده شویم. (پرستارهتر، تصاویر بیشتر، بالاتر از بقیه وبسایتهای مشابه و …)
در واقع وقتی محتوای صفحه را با استفاده از schema markup برای گوگل نشانه دار میکنیم، گوگل به راحتی متوجه میشود که کلیت این صفحه مربوط به چیست (صفحه محصول، صفحه مقاله و…) و هر قسمت صفحه درباره چه موضوع خاصی صحبت میکند. وقتی گوگل متوجه معنای صفحه ما شود قطعا درک بهتری از محتوای صفحه ما پیدا میکند و در رتبه سایت ما تاثیر گذار است. مثال کاربردی این مطلب در rich snippet و گراف دانش گوگل کاملا نمایان است.
گراف دانش گوگل: برای درک بهتر این قسمت کافیست تا به طور مثال عبارت Thomas Jefferson را در گوگل جستجو کنید. پس از جستجو با صفحه نتایج یا همان SERP مواجه میشوید که شامل کاردی شبیه به تصویر زیر است.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، اطلاعات زیادی توسط این گراف در صفحه نتایج گوگل به کاربر داده میشود. اطلاعاتی از قبیل: تصاویر مرتبط، عنوان، توضیحات، تاریخ تولد، تاریخ وفات، جوایز دریافتی و … این اطلاعات توسط کدهای نشانهگذاری اسکیما در متن وبسایت مشخص شده و حالا موتور جستجوگر گوگل به راحتی آن را متمایز از بقیه مطالب تشخیص میدهد.
Rich snippet: ریچ اسنیپت ها اطلاعاتی در مورد سایت و صفحات آن هستند که مانند گراف دانش در نتایج جستجوی گوگل نشان داده میشوند. به تصویر زیر دقت کنید:
ریچ اسنیپت امتیازدهی رایجترین نوع از ریچها هستند. این امتیازها به کاربر کمک میکند تا از میان سایتهای موجود، بهترین گزینه را انتخاب کند. البته این امتیاز میانگین امتیازی است که کاربران در صفحات مختلف به سایتها میدهند.
تفاوت schema با تگهای معنایی در html
در html معمولا از تگهای متا مثل تگ عنوان، کلمات کلیدی، توضیحات و … برای معرفی محتوای صفحه به موتورهای جستجو استفاده میشود. اما استفاده از این تگها به تنهایی نمیتواند محتوای وبسایت ما را به درستی و با جزئیات لازم به موتورهای جستجو معرفی کند و باز هم کافی نیست. به خصوص در مواردی که از کلماتی با معانی چندگانه در حیت جستجو استفاده میکنیم.
در این شرایط استفاده از انواع محتوای تعریف شده در Schema.org و پیادهسازی آن با استفاده از ابزارهای مختلفی که در درسترس است میتواند تاثیر بسیاری در بهبود سئو وبسایت شما داشته باشد.
انواع Schema markup
نشانهگذاری در سایت میتواند با استفاده یکی از این سه نوع کد انجام شود:
Json-ld: این لغت مخفف javascript object notation for linked data میباشد و به معنی نشانهگذاری دادههای مرتبط به هم با جاوااسکریپت است. با توجه به تحقیقات و تجربه بنده، این روش جزو راحتترین و بهترین روش نسبت به دو روش بعد میباشد. در تصویر زیر یک نمونه از کد اسکیما که به صورت json-ld نوشته شده است را مشاهده میکنید.
قطعه کدی که در تصویر مشاهده میکنید یک نمونه از دادههای مربوط به scehma markup میباشد. همونطور که مشاهده میکنید تمامی اطلاعات مربوط به اطلاعات یک کالا در وب سایت آمازون از جمله نام، پول رایج، تخفیف و … در این قسمت درج شده است. با درک این قطعه کد تفاوت اساسی اسکیما با تگهای متا در html و یا روشهای مشابه کاملا برای شما نمایان میشود.
Microdata: این روش به میکروفرمت معروف است و تمام نشانهگذاریهای اسکیما را روی html انجام میدهد. به این صورت که جزئیات تمامی آیتمهایی که میخواهیم محتوای آنها را مشخص کنم به عنوان itemprop به تگهای html تزریق میشود. در حقیقت درین روش کدها به صورت درون خطی نوشته میشوند. به تصویر زیر دقت کنید:
RDFA: مخفف resource description framework in attribute و به معنی چارچوب شرح منابع در ویژگیها میباشد. Rdfa بیشتر شبیه به یک افزونه برای زبان html5 هست. یعنی به کاربران اجازه میدهد تا کدهای html را چارچوب بندی کنند و معنای هرقسمت را با استفاده از اسکیما به گوگل معرفی کنند. این روش نیز از لحاظ پیادهسازی شباهت بسیاری به روش قبل دارد.
ابزار آنلاین تست schema markup
اگر نگاه مختصری به وبسایت اسکیما بیندازید متوجه میشوید که تعداد بسیار زیادی از انواع اسکیما برای انواع مختلف محتوا تعریف شده است. همانطور که استفاده از schema markup میتواند تاثیر بسازایی در بهبود سئو وبسایت ما داشته باشد، استفاده نادرست از آن هم به همان اندازه میتواند باعث سقوط ما شود. پس بهتر است بعد از پیادهسازی اسکیمای مورد نظر، آن را در ابزار تست اسکیما که گوگل معرفی کرده بررسی کنیم تا از عدم وجود خطا در ساختار کد مطمئن شویم. برای این منظور کافی است تا عبارت google structured data testing tool را در گوگل جستجو کنید و آدرس url وبسایت خود را در قسمت fetch url وارد کنید. سپس دکمه run test را کلیک کنید تا به صورت خودکار schema markup مربوط به وبسایت شما بررسی شود. در نهایت گزارشی مبنی بر وجود خطا یا Warning و یا عدم وجود آن به شما ارائه میشود.
روشهای پیادهسازی schema
برای پیادهسازی اسکیما میتوانیم از سه روش برنامهنویسی، استفاده از ابزار آنلاین و استفاده از افزونههای وردپرس استفاده کنیم. اگر میخواهید از طریق کدنویسی اطلاعات مربوط به اسکیما را بر روی وبسایت خود ست کنید بهتر است از روش json-ld استفاده کنید.
وبسایتهای زیر نیز روشی با عنوان ابزار آنلاین، ساده و سریع برای نوشتن schema markup هستند.
اسکیما و وردپرس
کاربران وردپرس به راحتی میتوانند با نصب افزونههای رایگان، کار نشانهگذاری اسکیما را انجام دهند. افزونه Yoast یکی از پراستفادهترین ابزار در وردپرس میباشد که یکی از کارهای آن ساخت کدهای اسکیما به صورت اتوماتیک میباشد. به همین ترتیب Schema pro، all in one schema، wpsso schema json-ld markup و … افزونههای مطرح درین باب هستند.
نتیجهگیری
درین مقاله با مفهوم اسکیما و انواع آن آشنا شدید. همینطور ابزار مورد استفاده برای تولید کدهای نشانهگذاری اسکیما را شناختید. حالا وقت آن است تا کمی دست به کد شوید و مطالب گفته شده را پیادهسازی کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.
7 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
فوق العاده بود
مثل همیشه فوق العاده
اوووووووووووو
با این توضیحات تا حد زیادی میشه به ضرورت استفاده از اسکیما در وب سایت ها پی برد.
مفید بود
🙂
مفید و عالی