SEO چیست؟ استراتژی SEO چیست؟
SEO (مخفف کلمه search engine optimization) به معنی بهینه سازی موتور جستجو است. عمل بهینه سازی محتوا از طریق نتایج جستجوی ارگانیک موتور جستجو قابل کشف است. از مزایای SEO می توان به ترافیک رایگان اشاره کرد. اما چگونه محتوای خود را برای سئو بهینه می کنید و عوامل رتبه بندی در واقع چه اهمیتی دارند؟ برای پاسخ به این موضوع، ابتدا باید بدانیم که موتور های جستجو چگونه کار می کنند.
موتور های جستجو چگونه کار می کنند؟
موتور های جستجو مانند کتابخانه های عصر دیجیتال هستند اما آن ها به جای ذخیره نسخه های کتاب، نسخه هایی از صفحات وب را ذخیره می کنند. هنگامی که یک پرس و جو را در موتور جستجو تایپ می کنید، تمام صفحات موجود در فهرست آن را جستجو می کند و سعی می کند مناسب ترین نتایج را برگرداند. برای اینکار از یک برنامه رایانه ای به نام الگوریتم استفاده می کند. هیچ کس دقیقا نمی داند که این الگوریتم ها چگونه کار می کنند، اما سر نخ هایی از گوگل داریم. برای به دست آوردن مفید ترین اطلاعات، الگوریتم های جستجو به عوامل زیادی از جمله کلمات پرس و جو، ارتباط و قابلیت استفاده صفحات، تخصص در منابع و موقعیت مکانی و تنظیمات خود نگاه می کنند. وزن اعمال شده برای هر عامل بسته به ماهیت سوال شما متفاوت است. به عنوان مثال، تازه بودن مطالب نسبت به تعاریف رفهنگ لغت نقش مهمی در پاسخگویی به سوالات در مورد موضوعات جدید اخبار دارد. گوگل موتور جستجوگری است که حداقل برای جستجوی وب از آن استفاده می کنیم. این بدان دلیل است که دارای مطمئن ترین الگوریتم تاکنون است. همینطور در نظر داشته باشید که تعداد موتور های جستجوی دیگری وجود دارد که می توانید برای آن ها بهینه شوید.
نحوه کار سئو
به عبارت ساده، SEO با نشان دادن به موتور های جستجو می گوید محتوای شما بهترین نتیجه برای موضوع مورد نظر است. دلیل امر این است که همه موتور های جستجو هدف یکسان برای نمایش بهترین و مناسب ترین نتایج به کاربران خود را دارا هستند. دقیقا نحوه انجام این کار بستگی به موتور جستجوی مورد نظر خود دارد. اگر می خواهید ترافیک ارگانیک بیشتری به صفحات خود داشته باشید. باید الگوریتم گوگل را درک کرده و از آن مراقبت کنید. از آنجا که هر موتور جستجوگر الگوریتم رتبه بندی متفاوتی دارد، پوشش دادن همه آن ها در این راهنما غیرممکن است. بنابراین با پیشروی، ما به این موضوع توجه خواهیم کرد که چگونه بزرگترین موتور جستجوی آنها یعنی google قرار بگیریم.
نحوه بهینه سازی برای گوگل
گوگل برای رتبه بندی بیش از ۲۰۰ عامل را مورد استفاده قرار می دهد. هیچ کس نمی داند که این عوامل رتبه بندی چیست اما ما برخی از آن ها را می شناسیم. لازم به ذکر است که این موارد را با استفاده از مقاله های گوگل و مطالعه ارتباط بین عوامل مختلف و رتبه بندی گوگل به دست آورده ایم. حال به بیان نکات مهم می پردازیم: گوگل صفحات وب را در اولویت قرار می دهد اما نه وب سایت ها. همچنین می توانید برای صفحات اصلی و کلیدی و کلمات مختلف با صفحات مختلف رتبه بندی کنید. حال اجازه دهید در مورد برخی از مواردی که در رتبه بندی موتور های جستجو تاثیر دارند، صحبت کنیم.
خزنده
قبل از اینکه گوگل حتی بتواند رتبه بندی محتوای شما را در نظر بگیرد، ابتدا باید بداند که وجود دارد. گوگل از چنین روش برای کشف محتوای جدید در وب استفاده می کند اما روش اصلی خزیدن است. به عبارت ساده تر، خزیدن جایی است که گوگل پیوند هایی را در صفحاتی که قبلا از آن ها نمی دانید، دنبال می کند. برای اینکار از یک برنامه رایانه ای به نام عنکبوت استفاده می کنند. به طور مثال، صفحه اصلی سایت شما دارای یک بک لینک از یک وب سایت است که قبلا در فهرست گوگل قرار دارد، دفعه بعد که آن سایت را خزنده می کنند، آن پیوند را دنبال می کنند تا صفحه اصلی سایت شما را کشف کنند و احتمالا آن را به فهرست آن ها اضافه کنند. از آنجا، آن ها پیوند های موجود در صفحه اصلی خود را برای یافتن صفحات دیگر در سایت شما خزنده می کنند.
حال برخی از موارد می توانند خزنده های گوگل را مسدود کنند: پیوند داخلی ضعیف: google به پیوند های داخلی برای خزیدن تمام صفحات در سایت شما متکی است. صفحات بدون پیوند داخلی اغلب خزنده نمی شوند. پیوند داخلی nofollowed: پیوند های داخلی با برچسب های nofollow توسط google خزنده نمی شوند. صفحات noindexed: می توانید صفحات را از فهرست گوگل با استفاده از یک نشانگر متنی noindex یا هدر HTTP حذف کنید. اگر صفحات دیگر در سایت شما فقط پیوند های داخلی از صفحات noindexed دارند، این احتمال وجود دارد که google آن ها را پیدا نکند. blocks in robots.txt :Robots.txt یک پرونده متنی است که به google می گوید که در آن وب سایت شما آیا می تواند یا نمی تواند برود. اگر صفحات در اینجا مسدود شده اند، آن ها را خزنده نمی کنید. اگر در مورد هر یک از این موارد در سایت خود نگران هستید، اجرای یک حسابرسی سئو را با ابزاری مانند audit site ashrefs در نظر بگیرید.
دوستی با موبایل
۶۳ درصد جستجو های گوگل از دستگاه های تلفن همراه انجام می شود و هر سال تعداد آن ها در حال رشد است. با توجه به این آمار احتمالا جای تعجب ندارد که در سال ۲۰۱۶، گوگل در نتایج جستجوی تلفن همراه خود، رتبه بندی وب سایت های دوستانه موبایل را اعلام کرد. گوگل همچنین در سال ۲۰۱۸ به فهرست بندی اول تلفن همراه منتقل شد، به این معنی که آن ها اکنون از نسخه موبایل صفحه شما برای فهرست بندی و رتبه بندی استفاده می کنند. فکر می کنم سردرگمی وجود دارد، برخی فکر می کنند دو فهرست وجود دارد، یکی برای صفحات موبایل و دیگری برای صفحات دسکتاپ، در صورتی که یک مورد وجود دارد و بیشتر سایت ها، نمایه سازی دسکتاپ را انجام می دهند.
صفحات
ویژگی صفحات به سرعت بارگیری صفحه شما بستگی دارد. این یک عامل رتبه بندی در دسکتاپ و موبایل است. دلیل این امر چیست؟ گوگل می خواهد کاربران خود را راضی نگه دارد. اگر کاربران روی نتایج جستجو که بارگزاری آن خیلی طولانی است، کلیک می کنند، این منجر به نارضایتی می شود. برای بررسی سرعت صفحات وب سایت خود، از ابزار صفحات اطلاعاتی google استفاده کنید. از طرف دیگر، از حسابرسی سایت Ahrefs استفاده کنید تا صفحات دارای سرعت کند در سایت شما بررسی شود. فقط کافیست به گزارش "عملکرد" بروید و به دنبال اخطار "صفحه کند" باشید.
قصد جستجو Search Internet
پیدا کردن یک کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی که میخواهید برای آن رتبه بندی کنید آسان است. فقط یک موضوع را در یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی Ahref Keywords Explorer جایگذاری کنید، سپس به دنبال ایده های کلیدی مرتبط با حجم جستجو باشید. لازم به ذکر است آنچه بسیاری از مردم در نظر می گیرند این است که آیا صفحه آن ها با هدف جستجوی کلید واژه انتخابی مطابقت دارد.
بک لینک ها Backlinks
الگوریتم رتبه بندی گوگل مبتنی بر چیزی به نام pagerank است. به زبان ساده، این بک لینک ها را به عنوان آرا تعبیر می کند. به طور کلی، صفحات با آرای بیشتر تمایل به رتبه بالاتری دارند. تقریبا یک میلیارد صفحه وب مطالعه شده و بین ارتباط دامنه های ارجاع (پیوند ها از وب سایت های منحصر به فرد) و ترافیک جستجوی ارگانیک، ارتباط واضحی پیدا شده است. مشکل این است که پیوند ها می توانند برای ایجاد مشکل، به ویژه برای انواع خاصی از مطالب مانند صفحات محصول، چالش برانگیز باشند.
قدرت Authority
همه لینک دهنده ها مساوی ایجاد نمی شوند، برخی وزن بیشتری نسبت به سایرین دارند. این واقعیت به نحوه کار pagerank ساخته شده است. به طور کلی، پیوند های پشتیبان از صفحات دارای قدرت بالا قوی تر از صفحات دارای قدرت کم هستند.
رتبه بندی آدرس اینترنتی
رتبه بندی URL در مقیاس ۰-۱۰۰ اجرا می شود و کمیت و کیفیت لینک دهنده های یک صفحه وب را در نظر می گیرد. وقتی رابطه بین UR و ترافیک جستجوی ارگانیک مورد مطالعه قرار داده شد، یک همبستگی مثبت و واضح پیدا شد. به همین دلیل هنگام ساخت بک لینک به محتوای خود، باید ساختمان پیوند ها را از صفحات قوی نسبت به صفحات ضعیف در اولویت قرار دهید. اگر صفحات رقیب را برای فرصت های برگشت لینک، در حال تجزیه و تحلیل هستید، بهترین راه برای انجام این کار، نگاهی به ستون UR در گزارش “Backlinks” است. البته بک لینک ها تنها راه تقویت اقتدار یک صفحه وب نیستند.
کیفیت محتوا
همیشه گوگل می خواهد معتبر ترین و مفید ترین نتایج را رتبه بندی کند. برای انجام این کار، آن ها به سیگنال های مرتبط با محتوا مانند تخصص، اقتدار بودن و اعتماد به نفس نگاه می کنند. در مجموع این ها با عنوان EAT شناخته می شوند.
موارد دیگری که می توانید برای افزایش کیفیت درک شده از محتوای خود انجام دهید: -از جملات و پاراگراف های کوتاه استفاده کنید. (محتوای وب سایت است نه مقاله) -در صورت لزوم به منابع مفید پیوند دهید. (نگران "اجتناب از PageRank" نباشید. هدف این است که محتوای شما تا حد ممکن برای بازدیدکنندگان با ارزش باشد.) به طور کلی، هر چه محتوای شما برای اکثر جستجوگران قابل دسترسی تر باشد، بهتر است. تازه بودن عامل مهم دیگری برای برخی از جستجو ها است. به عنوان مثال، اگر بررسی کنید، خواهید دید که تقریبا تمام نتیاج اخیرا منتشر شده اند. این اتفاق می افتد زیرا فناوری سریع پیش می رود. عهیچکس نمیخواهد بداند اخبار تکنولوژی سال ۲۰۱۶ چه بوده اند، این مفید نخواهد بود. به نتایج جستجو برای کلید واژه مورد نظر خود نگاهی بیندازید تا ببینید که تازه بودن یک عامل مهم رتبه بندی است یا خیر. استراتژی خود را متناسب با شرایط تنظیم کنید.
چرا رتبه بندی؟
Google به عواملی مانند مکان، سابقه جستجوی گذشته و تنظیمات جستجو نگاه می کند تا " نتایج خود را متناسب با آنچه در آن لحظه برای شما مفیدتر است" تنظیم کند. این بدان معنی است که حتی اگر سایت خود را در رتبه بندی شماره یک برای کلمه کلیدی مورد نظر خود قرار دهید، این ممکن است همیشه برای همه اتفاق نیفتد. برای بررسی رتبه بندی "واقعی"، از برگه ناشناس برای جبران هر گونه شخصی سازی از تاریخچه جستجوی خود استفاده کنید. برای جبران عوامل موقعیت مکانی، از VPN استفاده کنید. اغلب بهتر است که به ترافیک ارگانیک بیش از رتبه بندی توجه بیشتری کنیم. شما می توانید این کار را با ابزار های تحلیل مانند Google Analytics انجام دهید. کافیست فقط در یک URL بچسبانید، سپس به گزارش "نمای کلی" بروید به برگه "Traffic Organic" رجوع کنید. دلیل توجه بیشتر به ترافیک نسبت به رتبه بندی کلمات کلیدی، این است که بسیاری از صفحات برای هزاران کلمه کلیدی رتبه بندی می شوند و آن ها اغلب از بسیاری از این کلمات کلیدی عبور می کنند.
نتیجه
دانستن نحوه عملکرد موتور های جستجو و ویژگی هایی که هنگام رتبه بندی محتوا به دنبال آن هستند، هنگام تلاش برای ایجاد محتوا که مرتب باشد، بسیار مهم است. الگوریتم های موتور جستجو همیشه تغییر می کنند و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنچه امروز مهم است، در سال آینده هم مهم باشد. به طور کلی، چیز های مهم با گذشت زمان ثابت می مانند. عواملی مانند بک لینک، "اقتدار" و تطبیق قصد جستجو برای سال ها فالکتور های اساسی بوده اند و به زودی هیچ علامتی از تغییر آن وجود ندارد.
2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
مطالب بسیار اموزنده و مفید🙏
خوب بود