در حال حاضر دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی یکی از بهترین روش های بازاریابی بوده و به سرعت در حال رشد و توسعه است. در چند سال آینده استفاده از آن برای شرکتهایی که خواهان پیروزی در رقابت با رقبایشان هستند، اجتناب ناپذیر خواهد بود.
امروزه مشتریان در هر زمان و هر مکانی که نیاز به اطلاعات داشته باشند، می توانند به سرعت به آن دسترسی پیدا کنند. اینترنت این امکان را از طریق کامپیوترها، تبلت ها و تلفن های همراه برای همه افراد فراهم نموده است.
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:
- طراحی سایت، مدیریت محتوا و به روز رسانی آن
- سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو
- وبلاگها
- بنرهای اینترنتی تبلیغاتی
- محتوای ویدیوئی آنلاین
- تبلیغات کلیکی (PPC)
- تبلیغات ایمیلی
- بازاریابی و مدیریت شبکه هایاجتماعی (مانند فیسبوک، اینستاگرام و … )
- بازاریابی موبایل و …
چرا دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟
کم کم رسانههای دیجیتال جایگزین رسانههای قدیمی خواهند شد. به طوریکه نسلهای قدیمی مرگ رسانههایی مانند روزنامه، کتاب، رادیو و تلویزیون را میبینند، نسل جدید با موبایل و اینترنت رشد می کنند و با دنیای دیجیتال آشنایی کافی پیدا می کنند.
در حقیقت تبلیغات اینترنتی و دیجیتالی سریعتر، متنوعتر و کاربردیتر هستند. در نتیجه با به روی کار آمدن دیجیتال مارکتینگ بیشتر مردم، با سرعت زیادی در جهت حرکت آن قرار گرفتهاند و پیشنهادات دیجیتال مارکتینگ هم برای بازاریابان و هم مصرفکنندگان مفید و حیاتی است.
خوب است بدانید که دیجیتال مارکتینگ مقرون به صرفهتر از روشهای سنتی بازاریابی می باشد. به عنوان مثال ایمیل و شبکههای اجتماعی بدون محدودیت زمانی و بدون هزینه پیام شما را به مخاطبان و مشتریان می رسانند ولی در صورت استفاده از روش های سنتی چاپ یک تبلیغ و یا تبلیغ تلویزیونی علاوه بر زمان بر بودن باید هزینه زیادی صرف تبلیغات کنید که صرفه اقتصادی ندارد.
یکی از مزایا و ویژگی های دیجیتال مارکتینگ این است که شما می توانید نتایج تبلیغات را ببینید و آن ها را آنالیز و ارزیابی کنید.
اکنون عصر دیجیتال است و شرکتهایی که خود را با این دنیای اینترنتی تطبیق نمیدهند، به زودی در معرض شکست قرار می گیرند. پس لازم است اهداف خود را تعیین نموده و با دنیای دیجیتال پیش روید قطعا نتیجه مناسب را خواهید دید.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ از چه طریق امکان پذیر است؟
یک استراتژی موفق دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر است و این امکان را برای شما ایجاد می کند تا به اهداف خود برسید.
مشخص نمودن هدف
مشخص کردن اهداف اولین مرحله از شروع فعالیت های بازاریابی دیجیتال است. لازم است بدانید که قصد دارید چه چیز را به چه کسانی معرفی کنید. خدمت یا محصول شما برای چه افرادی ارائه شده است. در واقع باید جامعه هدف خود را بشناسید.
اطلاع رسانی حضور در دنیای دیجیتال
پس از مشخص نمودن هدف خود، بایستی کسب و کار یا محصول خود را از طریق عضویت و فعالیت در شبکه های اجتماعی به مخاطبان خود معرفی کنید تا از این طریق شناخته شوید. در این مرحله باید به تولید محتوا و انتشار آن در شبکه های اجتماعی اقدام نمایید. بهتر است در خصوص شبکه های اجتماعی نیز اطلاعات جامعی کسب کنید تا بدانید کدام شبکه اجتماعی برای کسب و کار شما بهتر و مناسب تر است.
آنالیز رفتار مخاطبان
دیجیتال مارکتینگ این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید رفتار مخاطبان و بازخوردی که از آن ها دریافت می کنید را تحلیل و ارزیابی کنید. این موضوع را می توان یک ویژگی و امتیاز بزرگ نسبت به روش های بازاریابی سنتی در نظر گرفت.
8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
آماری که ارائه داده شد خیلی برام جالب بود.
NICE…
مختصر و مفید..سپاس
خوب بود
در مورد دیجیتال مارکتینگ افلاین هم توضیح میدادین خوب میشد
ممنون بابت مقالات خوبتون.در مورد دیجیتال مارکتینگ افلاین هم توضیح میدادین خوب بود.
بسیار عالی
خوب بود