اگر دارای وب سایت فروشگاهی هستید، به طور حتم متوجه تغییرات در نحوه نمایش و تقاضای مردم شدهاید. از این گذشته، نیازهای کل جهان تا حدی تغییر کرده است. منطقی است که عادتهای خرید نیز عوض شود.
به عنوان کارشناس سئو، باید مطمئن شوید که خواستههای جدید محصول خود را در بازار درک کرده و اطمینان حاصل کنید که هرگونه تغییر در طراحی سایت فروشگاهی برای سئو نیز مناسب است.
طراحی سایت فروشگاهی در این وضعیت با دو سناریوی کاملا مختلف مواجه است:
من به عنوان مشتری با مشتریهای فروشگاه آنلاین خودم و به عنوان یک مصرف کننده، متوجه شدهام که دو عامل همزمان بر تقاضای مشتری از محصول تأثیر میگذارد:
- ۱٫ محصول شما ناگهان کالای پرتقاضایی میشود و تقاضا سر به فلک میکشد.
تقاضای برخی کالاها با توجه به بازه های زمانی، متفاوت می شوند. به عنوان مثال: تقاضای محصولات ورزشی، لوازم اداری در منزل و مبلمان حیاط خانه از زمان وضع دستورالعملهای فاصله اجتماعی هرچه بیشتر شده اند.
- ۲٫ تقاضا برای خرید محصول شما ناگهان به شدت کاهش مییابد.
وسایلی مانند کفش و پوشاک و کالاهای لوکس که همه آنها را تا حدی تجربه نمیکنند. کالاهای تزئینی و لوکس گران قیمت به یکباره تقاضای آن ها بسیار پایین می آید. لازم استبرای تجزیه و تحلیل میزان بازدید سایت خود زمان بگذارید و در نظر بگیرید که محصول شما جزو کدام سناریو قرار دارد. بنابراین میتوانید به عنوان یک بازاریاب از موقعیت خود بهترین استفاده را ببرید.
اگر محصول شما بیش از هر زمان دیگری مورد تقاضا است
ممکن است وقتی محصول شما در فصلی تقاضای زیادی دارد، به ویژه در دوره رکود اقتصادی، فکر کنید که همه چیز مثبت است. اما یک تقاضای غیر منتظره میتواند باعث ایجاد انبوهی از چالشهای بازاریابی در طراحی فروشگاه اینترنتی شما شود. در اینجا برخی از مهمترین ملاحظاتی که باید در صورت رونق محصولات شما در نظر گرفته شود، آورده شده است.
- لازم است محصولاتی که موقتا موجود نیستند را مدیریت کنید
زنجیره تأمین همراه با افزایش تقاضا، دستورالعملی برای بروز یک فاجعه است، حداقل به طور موقت. اگر این موضوعی نیست که سایت شما به طور معمول با آن سروکار دارد، باید منتظر بمانید با این صفحات محصول چه کاری انجام دهید در حالی که منتظر ذخیره مجدد هستید.
هشدار تخریب: اگر در فروشگاه آنلاین خود محصول را دوباره شارژ می کنید، لطفاً ۴۰۴ این صفحه را نداشته باشید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات مفیدی درباره اینکه کاربران کجا میتوانند محصول را در فروشگاه آنلاین شما پیدا کنند یا نحوه اطلاع رسانی به آنها در زمان موجودی شدن آنلاین کالا در انبار ارائه دهید.
- در طراحی سایت فروشگاهی خود به سوالات کاربران، پاسخ دهید.
با توجه به شرایط فوق العادهای که در مجموع تجربه میکنیم، مشتریان باید در موارد احتمالی که هنگام سفارش محصول با آنها روبرو میشوند، اطمینان حاصل کنند. پاسخ به سوالات کاربران و پیام رسانی به آنها در حجم سفارش بسیار مهم است، به دو دلیل زیر:
- ۱٫ شما احتمالاً آماده دریافت حجم گستردهای از تماسهای خدمات مشتری نیستید. حتی اگر آماده باشید، باید آنچه در توان دارید انجام دهید تا از تکرارهای خدمات برای مشتری خود دریغ نکنید!
- ۲٫ بسیاری از مشتریان نمیخواهند برای پاسخ دادن به یک سوال اساسی به قسمت خدمات مشتریان مراجعه کنند. اگر آنها نتوانند به سرعت اطلاعات را در سایت شما پیدا کنند، به احتمال زیاد سایت دیگری برای گرفتن پول خود پیدا میکنند.
اگر پس از طراحی سایت فروشگاهی خود نمیدانید مشتریان شما در مورد چه چیزی میپرسند، چند روش برای کشف این موارد وجود دارد:
- مواردی که در قسمت خدمات مشتریان تکرار میشود، را بررسی کنید. آنها هر روز با مشتریان شما صحبت میکنند و احتمالاً بارها و بارها به همان سوالات یکسان پاسخ دادهاند. اینها سوالاتی است که باید در محل به آنها پرداخته شود
- گزارشهای گپ خود را برای سوالات تکراری استخراج کنید
- ببینید مشتریها در شبکههای اجتماعی از چه چیزی میپرسند – موارد لینک شده و بدون لینک خود را بررسی کنید
- به هر چیزی که میدانید نگرانی فعلی است رسیدگی کنید: آیا تأخیر در حمل و نقل وجود دارد؟ با انبار خود تماس گرفتهاید؟ از قبل در مورد این موضوع به مردم اطلاع دهید تا بعداً خود را از پیامهای مشتریان عصبانی نجات دهید.
شما میتوانید به چندین روش مختلف در سایت خود به این سالات پاسخ دهید. افزودن بنرها، پنجرههای بازشو و حتی نمایش برجسته صفحه پرسش های متداول همه این گزینهها هستند. فقط اطمینان حاصل کنید که یافتن پیام شما بدون کم شدن جزئیات مهم محصول به آسانی انجام می شود.
- با کاربران خود در جایی که هستند آشنا شوید
اگر محصول شما به دلیل تغییر سبک زندگی برای مشتری شما ناگهان محبوب شده است (مانند کار در یک دفتر کار خانگی به جای کار در اداره)، میتوانید زبان و تصاویر جدیدی را آزمایش کنید تا محصولات شما با محیط جدید نیز مرتبط باشند.
- در طراحی سایت فروشگاهی خود همیشه فرصتهایی برای ایجاد صفحات جدید به دست آورید.
با پیدایش مفاهیم جدید، این فرصت برای صفحات جدید هم فراهم میشود – هم در محتوا و هم در محصولات.
مفاهیمی از این قبیل میتوانند به نوعی در ابزار تحقیق کلمات کلیدی نوید بخش شما در طراحی سایت فروشگاهیتان باشد، اما مهم این است که سئو کارها بر اساس زبان کاربران واقعی کار می کنند تا به مفاهیم جدیدی که مرتبط با محصولات هستند مراجعه داشته باشند.
در اینجا چند روش برای بررسی روندها قبل از ابزار سرچ کلمات کلیدی آورده شده است:
- ۱٫ بررسی جستجوی داخلی سایت برای یافتن مفاهیم و اصطلاحات جدید
- ۲٫ وقت خود را در جایی که کاربران هستند، بگذرانید
- ۳٫ با اخبار در ارتباط باشید و هر آنچه را که ممکن است مربوط به محصولات شما باشد، تماشا کنید.
اگر تقاضای محصول شما ناگهان کاهش یافته است
کالاهای لوکس، پوشاک و هر چیزی از این مدل محصول با مشکل روبرو هستند.
اگر فروشگاه شما دچار بحران شده، ممکن است احساس کنید نمیتوانید کاری انجام دهید. در حالی که نمیتوانید بازار را تغییر دهید اما هنوز روشهای عملی وجود دارد که میتوانید به فروشگاه آنلاین خود کمک کنید تا از این شرایط به بهترین شکل ممکن استفاده کند.
- در طراحی سایت فروشگاهی محصولات مرتبط را در نظر بگیرید
اگرچه برخی از خرده فروشان لباس با مشکل روبرو هستند، اما بسیاری از آنها با ایجاد یک دسته لباسهای راحتی و برجسته سازی آن در بازاریابی توانسته اند به فروشگاه آنلاین خود کمک کنند. اگرچه لباس راحتی بیشتر مورد توجه بسیاری از این مشاغل بوده و جزء گرانترین دسته لباسها نیست، اما خرید آنها در حالی که مشتریان در خانه میمانند بیشتر است.
می توانید از Google Trends برای یافتن نتایج خود استفاده کنید.
- ارسال اس ام اس
مطمئن شوید که پیام های شما متناسب با بازه های زمانی باشند. این موضوع بسیار مناسب تر است، و محصول خود را حتی در یک دنیای وارونه همچنان مهم جلوه میدهد.
- تجربههای حضوری را با خرید از فروشگاه آنلاین جایگزین کنید
مشاغلی که از مدل “خرید آنلاین حضوری” استفاده میکنند با چالشی منحصر به فرد روبرو هستند. چگونه مشتریان را تشویق میکنید که چیزی را خریداری کنند، مانند انگشتر نامزدی، بدون اینکه آن را ابتدا شخصاً ببینند؟ اگرچه برخی از کاربران با تجربه کاملاً آنلاین راحتتر هستند، اما برخی دیگر ترجیح میدهند برای این نوع خرید با یک فروشنده ارتباط برقرار کنند.
ایجاد یک تجربه خرید از فروشگاه آنلاین میتواند حداقل در جایگزینی جزئی مولفه حضوری، مفید باشد و میتواند با خدمات اختصاصی برای مشتری توسعه یابد.
- پیشنهاد الان خرید کنید بعداً پرداخت کنید
در طراحی سایت فروشگاهی خود از پروموشن های متفاوت استفاده کنید. فروشگاه های آنلاین امروزه بیش از هر زمان دیگری گزینههایی برای گسترش برنامههای پرداخت به مشتریان خود میدهند. پرداخت در محل و پرداخت اقساطی همه از برنامههای افزودنی محبوب هستند که به شما امکان میدهند که به راحتی و با اطمینان و اعتبار بیشتری به مشتریان خود محصولات را ارائه دهید.
برای کاربرانی که از خرید چیزی که در طول دوره رکود اقتصادی چندان به ان احتیاج ندارند، عصبی می شوند، این میتواند تفاوتی باشد که باعث تبدیل آنها به مشتری شود.
3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
مفید بود
نکات مفیدی بود. مرسی
فروشگاه اینترنتی همیشه برام جذاب بوده