مارکت پلیس یک مدل از طراحی فروشگاه اینترنتی متشکل از گروهی از تامین کنندگان یا فروشندگان و خریداران می باشد که امروزه رونق بسیاری پیدا کرده است.
در حقیقت این فروشگاه اینترنتی بستری برای تامین کنندگان کالا است که محصولات و کالاهای خود را در یک فروشگاه بزرگ در معرض نمایش کاربران قرار می دهند.
در نتیجه وب سایت مارکت پلیس فقط بستری است تا تولید کنندگان بتوانند در یک مکان فروشگاه آنلاین، محصولات خود را بفروشند و از این فروش درصدی به مدیر مارکت پلیس تعلق می گیرد. در حال حاضر این فروشگاه ها در کشور ما بسیار زیاد شده اند و سایت های زیادی به شکل مارکت پلیس در حال فعالیت هستند. از وب سایت های فعال در زمینه مارکت پلیس می توان به دیجی کالا، تخفیفان، نت برگ، دیوار و شیپور اشاره کرد. بر طبق گزارش دیجی کالا به یکی از پرمخاطبترین و موفقترین فروشگاه ایران و خاورمیانه تبدیل شده است.
در مارکت پلیس نیازی به موجود داشتن اجناس در انبار وجود ندارد، زیرا تجارت در این وب سایت مجازی از طریق نمایش موجودی سایر فروشندگان و امکان خرید از آن ها توسط مشتریان انجام می شود. ممکن است یک کالا توسط چند تامین کننده با قیمت های مختلف ارائه شود که کاربر قادر است کالای خود را انتخاب نموده و خرید خود را انجام دهد. در این حالت امکان خرید کاربر از چندین تامینکننده متفاوت نیز فراهم می باشد.
روال کار در فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس به این صورت است که از دو طریق امکان افزودن کالاها به وب سایت فراهم است. در روش اول تامین کننده ها لیست محصولات خود را در اختیار فروشگاه قرار می دهند و مدیریت فروشگاه می تواند آنها را در وب سایت ثبت کند. در روش دوم بعد از تایید مدیریت فروشگاه، پنلی اختصاصی در اختیار تامین کننده ها قرار می گیرد تا بتوانند کالاها و محصولات خود را در وبسایت قرار دهند. مزیت استفاده از سیستم مارکت پلیس این است که بدون هیچ هزینه تبلیغاتی مشتریان می توانند کالا و یا خدمات خود را پیدا کنند و از سویی دیگر کاربران نیز کالاهایی را که مد نظر دارند، خریداری میکنند.
انواع مدل های مارکت پلیس:
مارکت پلیسها انواع مختلفی دارند و آنها را میتوان به سه مدل عمودی، افقی و جهانی تقسیم کرد.
-
مدل عمودی:
در مارکت پلیس مدل عمودی، فقط محصولات و کالاهایی را که همه به یک گروه یا دسته تعلق دارند به فروش می رسند. فرضا فقط لوازم آرایشی یا پوشاک.
-
مدل افقی:
در مارکت پلیسها مدل افقی، محصولات و کالاهای مختلفی به فروش می رسد، که همه آنها در یک ویژگی خاص مشترک هستند و بازار هدف آنها مشخص است.
-
مدل جهانی:
در این مدل، محصولاتی متنوع که هیچگونه ارتباطی با هم ندارند به فروش میرسند. به عنوان مثال از لوازم آرایشی گرفته تا لوازم برقی.
مزایای مارکت پلیس
هر مارکت پلیس از سه بخش اصلی مدیر مارکت، تامین کننده ها و مشتریان تشکیل شده است. طراحی فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس می تواند برای هر سه بخش مفید و خوب باشد.
از مزایای مارکت پلیس برای تامین کنندگان می توان به فروش راحتتر، سود بیشتر به دلیل حذف هزینه بازاریابی، امکان فروش به نقاط مختلف کشور، صرفه اقتصادی، عدم نیاز به مجوز و عدم نیاز به دانش کامپیوتری اشاره کرد.
از مزایای مارکت پلیس برای مدیران فروشگاه می توان به عدم نیاز به انبار، هزینه کمتر، عدم نیاز به دفتر و غیره اشاره نمود.
7 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
اسم گذاری روی مدل ها برام جالب بود. عمودی، افقی و جهانی.
اسماشون غلط اندازه
متشکر
جالب بود….
اول که تیترو خوندم برداشتم چیز دیگه ای بود.. واقعا جالب بود برام..
جالب بود.
خوب بود