تجارت الکترونیک در حقیقت مدلی از کسب و کار می باشد و این امکان را برای شرکت ها و افراد فراهم می کند تا چیزهایی را از طریق اینترنت و از طریق طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی خرید و فروش کنند. این نوع تجارت بر پایه مصرفکننده استوار است که در طول سالها تکامل پیدا کرده و با ورود اینترنت و محبوبتر شدن گوشی های موبایل، تجارت بصورت آنلاین و با استفاده از ابزارهایی مانند گوشی همراه، طراحی سایت هایی همچون فروشگاه های اینترنتی بازار مختص خود را پیدا کرده اند.
با ایجاد شبکه های اجتماعی و توسعه آن ها مانند فیسبوک، اینستاگرام و پینترست و غیره که بصورت ابزاری در جهت ادامه تجارت الکترونیک در اختیار افرارد مختلف قرار می گیرند و از آن ها به عنوان محرکی برای تجارت الکترونیک استفاده می شود.
فعالیت تجارت الکترونیک در این بازارها می باشد:
- کسب و کار به کسب و کار B2B
- تجارت به مصرف کننده B2C
- مصرف کننده به مصرف کننده C2C
- مصرف کننده به تجارت C2B
تجارت الکترونیک فرایندی اینترنتی است و می توان آن را از طریق کامپیوتر، لپ تاپ و موبایل انجام داد. امروزه به طور تقریبی خرید و فروش همه محصولات و خدمات قابل تصور از جمله خرید یک کتاب، موسیقی، بلیط هواپیما و خدمات مالی مانند سرمایه گذاری سهام و حتی بانکداری از طریق تجارت الکترونیک انجام پذیر است.
چند روش کلیدی
- تجارت الکترونیکی خرید و فروش کالا و خدمات از طریق طراحی سایت های مختلف در اینترنت است.
- تجارت الکترونیکی به دلیل گستردگی می تواند جایگزین فروشگاه های بزرگ شود، اگرچه برخی از مشاغل هر دو روش فروش آنلاین و فروش فیزیکی را انتخاب می کنند
- امروزه همه چیز از طریق تجارت الکترونیک قابل خرید و فروش است.
تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک با ارائه کانالهای توزیع ارزانتر و کارآمدتر و با کمک طراحی سایت ها در زمینه های متفاوت برای محصولات یا خدمات به مشاغل کمک کرده تا حضور گسترده تری در بازار داشته باشند. برای مثال، فروشگاه دی جی کالا با طراحی فروشگاه اینترنتی به مشتریان خود این امکان را می دهد، تا بتوانند همه خرید های خود را از طریق اینترنت انجام دهند.
مزایا و معایب تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیکی مزایای زیر را به همراه دارد:
- راحتی و آسان بودن: تجارت الکترونیک می تواند بدون محدودیت در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته انجام شود. در حالیکه در فروشگاه های فیزیکی این امکان فراهم نیست.
- گستردگی انتخاب: بسیاری از فروشگاه ها محصولات آنلاین گسترده تری از محصولات مشابه بازار ارائه می دهند. شما می توانید محصولات متنوعی را ببینید و سپس کالای مورد نظر خود را خریداری کنید.
- مقایسه محصولات: کاربران براحتی می توانند محصولات مورد نظر خود را با دیگر محصولات مقایسه نماید و از جزئیات و ویژگیهای محصولات دلخواه مطلع شوند.
- فروش محصولات بصورت انحصاری: بسیاری از فروشگاهها که فقط بصورت آنلاین وجود دارند ممکن است محصولی را به مصرف کنندگان ارائه دهند که در جاهای دیگر موجود نیست. این نوع انتخاب این امکان را برای شما فراهم می کند تا کالای دلخواه را تهیه کنید.
نقاط ضعف و معیاب تجارت الکترونیکی شامل موارد زیر است:
- خدمات محدود به مشتری: اگر در حال خرید آنلاین هستید، نمی توانید به سادگی از یک کارمند بخواهید که ویژگی های یک مدل خاص را شخصاً نشان دهد. و اگرچه برخی از وب سایت ها به شما اجازه می دهند تا با پشتیبانی در ارتباط باشید درحالی که ممکن است جواب خود را به درستی دریافت نکنید.
- عدم رضایت : وقتی کالایی را به صورت آنلاین خریداری می کنید، باید منتظر حمل آن به خانه یا محل کار خود باشید. با این حال، خرده فروشانی مانند آمازون با ارائه تحویل در همان روز به عنوان یک گزینه برتر برای محصولات منتخب، تا حدودی به انتظار کاربران پاسخ می دهند.
- عدم لمس محصولات: تصاویر آنلاین لزوماً کل ویژگی های مربوط به یک محصول را منتقل نمی کنند و بنابراین خرید محصولات تجارت الکترونیک ممکن است رضایتبخش نباشد و محصولات دریافتی با انتظارات مشتری مطابقت نداشته باشد.
3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
🙂
مطالب عالی و مفید
مفید بود